søndag 7. februar 2010

Film: HELL YES AND HELL NO

Jeg har en ny post jeg har valgt å kalle "HELL YES & HELL NO". Her vil jeg ta en film jeg virkelig liker, og en jeg virkelig misliker. Er du med? Altså en anbefaling og en slakting. Ingen fast dag eller dato, men jeg skal prøve å få det til minst en gang i uka. Så hva tror du? Bra eller dårlig idé? De to første filmene jeg har valgt, er en film som satte et skikkelig trøkk i meg, og en annen som gjorde at jeg skrudde av midt i elendigheten.

Precious versus Post Grad
Precious
Precious var en utrolig sterk film, veldig virkelighetsbasert. Da Precious blir kastet ut av skolen fordi hun er gravid for andre gang, sender rektoren henne til en alternativ skole. Et klasserom der seks jenter blir lært å lese og skrive, for å få studiekompetanse. Det er i dette klasserommet Precious finner venner for livet, både i læreren og klassevenninnene. Dette er en film som fortjener mye oppmerksomhet. Den kommer til å åpne øynene på mange, og få folk til å sette litt mer pris på hvor enkelt de har det. Gabourey Sidibe imponerer i rollen som Precious, og selv om få av oss har sett noe til hun før, tror jeg ikke dette er det siste vi ser av henne. Med "gjesteopptredener" fra Lenny Kravitz, Paula Patton, Mariah Carey og Mo'Nique – som alle gjør en fantastisk jobb – er dette en film du burde sette av to timer og hundre kroner for å se. Absolutt dagens HELL YES.

Post Grad
Post Grad handler om Ryden som har hele planen lagt frem, hun skal få gode karakterer på High School, komme inn på et bra college, være flink pike, og få en toppjobb på et bokforlag hvor hun skal finne den neste "great american novel". Men en annen hun gikk på skole med snapper opp jobben hun skulle ha, og hun blir nødt til å flytte hjem til sin litt smågale familie. Dette er en typisk helamerikansk film hvor lite blir opp til fantasien. Den har sine øyeblikk, men det er mest takket være noen av skuespillerne. Alexis Bledel imponerer dessverre ikke, noe som irriterer meg, fordi hun er en veldig søt skuespiller som kan så mye bedre. Jane Lynch (fra bl.a. Glee) er også litt kjedelig i denne filmen, noe som skuffet meg ekstremt. Denne filmen var rett og slett kjedelig og veldig forutsigbar, og jeg skrudde av etter en time. Eneste grunnen til at jeg ikke skrudde den av før var fordi jeg måtte være sikker på at den var så dårlig som jeg trodde den var. Det var den. Post Grad er dagens HELL NO.

7 kommentarer:

  1. Åh, men jeg elsker jo Alexis Bledel=/

    SvarSlett
  2. SV: Så koselig. Ikke alltid jeg er så flink til å kommentere heller, selv om jeg leser.
    Håper du har hatt en fin helg, og at uken bli bra! :)

    SvarSlett
  3. Så fint at du har sånn anbefalinger!!!

    SvarSlett
  4. Dette var en skikkelig kul idè! Så får man litt nye filmtips og. (Og hint om hvem man ikke bør se) Jeg har også blitt skuffet over andre filmen Alexis Bledel har spilt i.
    Ha en fin mandag :-)

    SvarSlett
  5. Synes Precious var ganske bra, men litt overdreven at times? Kanskje litt _for_ grafisk?

    Uansett Kongebra prestasjon av både Mo'Nique og Gabourney Sidibe. I liked it!

    Post Grad derimot? Not so much. Elsker fortsatt Jane Lynch og Alexis Bledel, da - til tross for drittfilmen.

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke sett noen av disse filmene jeg, men jeg vi se den øverste. har hørt så mye fint om den :)

    SvarSlett
  7. Precious har jeg utrolig lyst å se.

    SvarSlett