torsdag 27. mai 2010

Bokanmeldelse #3: Don Fridtjof

Det er igjen på tide med en liten bokanmeldelse for Cappelen Damms bokbloggturné. Denne gangen var det heldigvis en ganske enkel bok å komme igjennom; barneboken Don Fridtjof, skrevet av Anna Bache-Wiig. Selv er jeg midt i eksamen, og har i tillegg pådratt meg en forferdelig sykdom, så en barnebok passet meg perfekt. Om du vil kan du også titte innom Marielle som skrev om boka i går, og Nora som skal skrive om den i morgen.

Fra bak boka:
Don Fridtjof var ingen pusekatt,
han lå ikke pent i et fang.
Et kattebeist var han, og når det ble natt,
ble kurven til matfar for trang.
Da lusket han rundt til det grydde av dag
og passet sitt store revir.
En fryktløs torpedo som kunne sitt fag,
som nådeløst truet med klør eller slag,
en konge med værhår-gevir!

Den stolte, grusomme katten Don Fridtjof har fått hele nabolaget til å gå på tær. Alle hunder, katter, mus, ja til og med matfar, er redde for han. Men en dag blir han lurt opp i et tre av en liten dansemus. Don Fridtjof kommer seg ikke ned, og i tre lange døgn sitter han på en kvist og ser ned på alle, som ingen vet at han sitter der.

Det jeg likte best med denne boka var de fantastiske illustrasjonene laget av Lisa Aisato. De er virkelig råbra. Jeg ble sittende i flere minutter på hver side og bare se på bildene. Jeg likte faktisk illustrasjonene bedre enn selve teksten. Da jeg leste, glemte jeg nesten at dette var en bok for barn mellom 5 og 8 år, for det var en utrolig sjarmerende historie om hvordan det kanskje en gang i blandt lønner seg å være litt ydmyk. En bok mange kan lære noe av, og absolutt en bok jeg vil anbefale videre!

8 kommentarer:

  1. Haha, den hørtes jo helt herlig ut!

    SvarSlett
  2. aw, det høres ut som ei skjønn bok!
    kan hende jeg må bla meg litt i den :)
    xxx

    SvarSlett
  3. åhh fikk lyst til å lese den!

    SvarSlett
  4. Jeg liker barnebøker, jeg. Kurt blir grusom for eksempel! Fantastisk. Denne høres også veldig fin ut. Og uten at det har noe med saken å gjøre, men Tina og Bettina har SÅ ødelagt ordet "ydmyk" for meg. Makan. Det er viktig å være ydmyk!

    SvarSlett
  5. SV: Problemet er at jeg er innmari glad i biff, he he. :P Så tror ikke jeg kan bli vegitarianer :P

    SvarSlett
  6. hmm.. hva er bokbloggturne?

    Misery er herftig, og Needful Things er som sakt blant mine favoritter. Jeg har ikke ord for hvor rå jeg synes den er. Herlig at det er noen andre som også setter stor pris på nettopp denne, fordi jeg mener den er sterkt undervurdert.

    SvarSlett
  7. Barnebøker er bra! Men egentlig er jeg ingen lesehest!

    SvarSlett
  8. Høres ut som en søt bok :-) Holder på med neste bok Barnepiken, jeg! :D

    SvarSlett