mandag 31. mai 2010

Bokanmeldelse #4: Barnepiken

Ikke en uke har gått siden forrige bokanmeldelse en gang, men det er ikke jeg som bestemmer timeplanen for de, dessverre. Men dere takler vel enda en på så kort tid? Det er fortsatt Bokbloggerturneen som står bak det her, og denne gangen var det den tykke, tykke boken "Barnepiken" som sto for tur. I morgen er det Ann Helen som skal dele sin mening om boka, så besøk gjerne henne også!

Fra bak boka: Barnepiken beskriver forholdet mellom svarte hushjelper og deres hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. Tjueto år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere, og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.

Barnepiken er debutboka til Kathryn Stockett, og det er en god bok. Dessverre, det som sitter igjen mest er den forferdelig dårlige oversettelsen. Alt for mange ganger hang jeg meg opp i rare setninger hvor det er tydelig at oversetteren har plassert inn akkurat det som ordet betyr, men ikke har tenkt over om det blir riktig i norsk sammenheng. Det ødela egentlig ganske mye av opplevelsen for meg, for historien i seg selv er veldig bra, og jeg kan tenke meg at om jeg hadde lest den på engelsk ville den vært feilfri.

Skal jeg se bort fra oversettelsen er Barnepiken en bok med mye kjærlighet, hat, uvitenhet og naivitet. Det er en fantastisk historie fortalt fra tre ulike synspunkt: Skeeters, Aibileens og Minnys. Jeg likte boken godt, selv om det til tider var vanskelig å lese. Et gjengående tema i denne boka er for eksempel at flere mener de svarte hushjelpene burde ha egne toaletter, slik at de svartes sykdommer ikke skal spre seg. Det er utrolig vanskelig å lese slik, nettopp fordi det ikke er så alt for mange årene siden det faktisk det var slik. Likevel er det veldig interessant å lese om det. Stockett har vært flink til å beskrive en virkelighet som faktisk virker virkelig. Hun har gjort en flott jobb med beskrivelser, og man blir godt kjent med de tre kvinnene vi får høre tankene til, uten at det blir klisjéfylt og overdrevent.

Det tar litt lang tid før boken kommer til poenget, men jeg ser nå, i ettertid, at det var nødvendig for å virkelig bli kjent med karakterene det handler om. Jeg ble glad i personene det handlet om (noen av dem i hvert fall) og når jeg først kom i gang ble det vanskelig å legge den fra seg. Jeg tror mange kunne ha godt av å lese boka, for å få litt innsikt i hvordan det faktisk var på den tiden, for jeg tror mange, inkludert meg selv, aldri har tenkt over hvordan det egentlig var. Barnepiken er uten tvil en bok jeg anbefaler videre, og en bok jeg skal tvinge både mor, bestemor og bestevenninne til å lese!!

8 kommentarer:

  1. veldig flott bokanmeldelse Carina!
    Høres ut som ei bok for meg, jeg som er interessert i sånt :)

    SvarSlett
  2. Den hørtes kjempebra ut! Men bør kanskje leses på engelsk? Ellers er jeg redd jeg hadde blitt for irritert over oversettelsen til at jeg hadde fått med meg noe av innholdet;)

    SvarSlett
  3. Jeg ble akkurat ferdig med boken nå! Utrolig spennende, og merket også litt dårlig oversettelser. Men syns ikke det ødela for mye! Det er en veldig god bok :-) og en god anmeldelse fra deg!

    SvarSlett
  4. Liker så godt bokanmeldelser. Er blitt så fryktelig glad i å lese bøker :D <3

    SvarSlett
  5. Jeg er litt treg med å lese bøker faktisk, og bør gjøre meg ferdig med regines bok i førsteomgang så jeg ikke blir helt huggern!

    SvarSlett
  6. Har alt bestemt meg for å lese denne,men nå vet jeg at jeg skal lese på engelsk :)

    SvarSlett
  7. Den boka der har jeg virkelig lyst til å lese! Virker kjempespennende:)

    SvarSlett
  8. Jeg leser boken selv nå og var hektet fra første side. Merker det går utover eksamenslesningen men klarer bare ikke å legge den tilsides. Syntes den er veldig br!

    SvarSlett